Nem egészen összerendezett, nem teljesen átfogó, de azért érthető gondolatok hitről és hitetlenségről

Lehet, hogy én vagyok a szűklátókörű, kirekesztő bibircsókos gyerekszedő, de én akkor sem értem, hogyan létezhetnek emberek, akik komolyan gondolják, hogy ateisták. Mert hát vannak akik divatból nyomják, mint mások az emót, és aztán kinövik, mint a zoknit, de vannak olyanok is, akik meggyőződésesek. No, ez az, amit én nem értek, kérem szépen.

Mert hát mit nem tehet meg (most csupán ebből a szempontból vizsgálódok) egy keresztyén ember? Nem szexelhet? Dehogynem! Akár reggel-délben-este ritmusban is, ahogyan kedve tartja. Persze csak egyvalakivel, akivel pedig aztán az egész életét le is éli. Dehát normális az akinek az az életcélja, hogy minél többet “skalpoljon”? Ugye hogy nem?

Nem kritizálhat senkit? Dehogynem. Csak igaz legyen a kritikája, építő jellegű, és ne pletykákra alapuljon.

Nem szórakozhat egy jót a barátaival? De bizony megteheti, csak nem ihatja magát mattrészegre, ami részben azért is pozitív, mert így a piára nem kell annyi pénzt kiadni, és másnap nem fog egy doboz fejfájás elleni gyógyszert legurítani a sör után.

Nem ihat akoholt? De, ihat. Egészen addig, míg tudja mit és miért csinál.

Nem hallgathat kemény rockot? De igen. Nem feltétlenül kell azonosulni, amit sokszor a szövegek hirdetnek ezekben a dalokban. Legtöbbször persze nem sok értelmük van a szövegeknek, akkor meg aztán végképp nincs baj.

Valóban félnie kell, hogy az öreg és zsémbes Jóisten haragja majd utoléri, és akkor majd irgum-burgum? Hát naná, hogy nem. A keresztyénségben az a hihetetlen, hogy az az alapállás, hogy az emberek nem tudnak nem elkövetni rossz dolgokat. Ha mindenki mélyen magába néz, ezzel tökéletesen egyet fog érteni. De ha ezt elismeri az ember, és valóban elhatározza, hogy megpróbálja úgy élni az életét, hogy még egyszer ne essen ugyanabba a hibába, amit már azelőtt elkövetett, és hisz abban, hogy Isten hajlandó megbocsátni a bűneit, akkor csókolom, minden el van rendezve.

Sokszor az emberek egyébként maguknak okozzák a szenvedéseiket. A saját fejük után mennek, és nem veszik figyelembe azt az utat, amin érdemesebb lenne elindulniuk. Hát naná, hogy utána rosszul érzik majd magukat, amikor látják, hogy a dolgok nem úgy működnek, ahogy azt ők eltervezték. Istennek egészen más rálátása van az életre. Ő felülről látja azt, amit az ember itt lent nem, a jövőt. Egészen logikus tehát ahhoz fordulni a jövőt illetően, aki látja is, ahelyett, hogy arra mennénk, amerre éppen a Béla, mer’ a Béla monnyuk jófej.

A problémákra az életben pedig szükség van. Beképzeltség azt mondani, hogy nem. Hiszen aki azt állítja, hogy a gondtalan élet az ideális, és számonkéri ezt a gondtalaságot az Istenen, azt is állítja egyúttal, hogy ő képes a saját életét tökéletesen vezetni, soha semmilyen rossz döntést nem hoz, az élete makulátlan, semmi hiba nincsen benne, és nincsen szüksége Isten javító szándékú beavatkozására az életébe. Viszont ha a mi öntelt barátunknak az élete hibátlan, akkor a mások éltébe sem szabad semmilyen rosszat bevinnie (pletyka, verbális, fizikai bántás). Olyan ember márpedig nem létezik aki akarva, vagy akaratlanul, sosem cseszett volna ki valaki mással. Tehát aki magának tökéletes életet követel, de másra eközben nincs tekintettel, az az ember több mint gáz. Mindebből arra szeretnék kilyukadni, hogy az embernek szüksége van a pofonokra, hogy a helyére kerüljön. Néha azért, hogy ne induljon el a helytelen úton, néha pedig azért, hogy cselekedeteivel másnak ne ártson.

Dehát akkor miért nem teremtette Isten tökéletesre az embert? Tökéletesre teremtette, és korrekt volt hozzá. Szabad akaratot adott neki. (Ma is lehetne bárki tökéletes, megvan rá a lehetőség, mégsincs senki, aki tökéletes lenne, vagy ha igen, akkor írjon e-mailben, én meg majd szólok a Fókusznak, hogy jöhetnek forgatni.)

Dehát akkor hogy lehet az, hogy gonoszság van a világban? Ha mindent Isten teremtett, akkor azt is neki kellett! No ez nem így van. A szabad akarat fogalma tartalmazza az ellenszegülés lehetőségét is. Isten megadta a lehetőséget az ellenszegülésre, úgymond megteremtette a lehetőségét, de ezt nem töltötte meg tartalommal. Ezt később megtette a Sátán, oszt kész volt a baj.

Hogy miért van akkor szabad akaratunk? Érdekes, hogy sokan, akik éppen ezért vallhatják magukat szabadnak, panaszkodnak emiatt. No, de a válasz: egyszerűen azért, mert Isten nem akart bábokat teremteni. Érző, önálló emberekkel akarta benépesíteni a Földet, és hogy az emberek általában megtagadják Őt, Neki a legrosszabb, hiszen így nem fogadják el az ajándékát, ami az Örök Élet.

Ez olyan, mintha én adnék valakinek egy jegyet egy koncertre, amiről ennek a valakinek csak annyit árulnék el, hogy bízzon bennem, nagyon jó lesz, csak sokat kell a helyszínig gyalogolni, ő meg eldobná a jegyet a francba, mondván, hogy nem kell. Hát megsértődnék, mit mondjak. Főleg úgy, hogy még fel is ajánlanám neki, hogy vele gyaloglok majd el egészen a stadionig, és segítek neki.

Sokszor egyébként tényleg nehéz megérteni, hogy mi miért történik a világban. Sokszor felesleges is agyalni a történteken. Egyszerűen bízni kell abban, hogy bármennyire is kuszának látszanak a dolgok, odafent látják az én hitemet, és azoknak a hitét is, akiket szeretek. Ha mindenki hinne a világon, egyértelmű, hogy nem lennének háborúk a Földön. A hiba a hitetlenekben van:).

Miért van az, hogy ha valaki látja a másik szenvedédét, rögtön Istent kiáltja ki bűnbaknak, és nem a segítségnyújtás az első, és egyetlen gondolata? A keresztyénség segítségnyújtásra bátorít, és kötelez. Lehet, hogy pont az Istent hibáztató ember elmulasztott segítsége változtatna a szenvedő életén. Ki tudja? És persze az is érdekes, hogy akik a bajban Isten hibáztatják, vagy éppen azok is, akik kérik a segítségét, a gondtalan pillanatokban, az örömökben hálát adni elfelejtenek.

Túl sok olyan összetevője van a körülöttünk lévő világnak, ami Isten létezésének és gondviselésének a bizonyítékai. Maga az, hogy az emberi lélek, az emberi érzelmek léteznek lesöprik az asztalról annak a lehetőségét, hogy Isten nem létezik, mert hiszen ki más hozhatta volna ezeket létre. Hívhatja bárki ilyen-olyam erőnek, Isten létezik. És hogy nem hagyta magára a világot az is egyértelmű abból, hogy az általa megteremtett lelkekben még ma is megtörténik a felé fordulás, még ma is megtörténnek a megmagyarázhatatlan gyógyulások, Isten létének megtapasztalásai és az, hogy még ma is vannak ateisták.

Mert hát miért is lennének aktívan harcoló ellenállók, ha ellenállásuk tárgya nem létezne? Vagy úgy nyomják mint Don Quijote? Akkor meg egyszerűen csak gázak.

11 hozzászólás

  1. R.Zsolt said,

    December 26, 2009 at 8:12 du.

    Szia, tegezhetlek? :)

    El kell hogy mondjam neked, hogy igen, vannak akik komolyan gondoljak, hogy ateistak. Meghozza jo sokan vannak. Es meg egy csomo olyan is van, aki az, csak nem vallja be. Es egyre tobben ketelkednek. Nem divatbol es nem Don Quijote-modra. Az utolso bekezdesed okfejtese latszolag logikus, valojaban azonban alapvetoen hibas. Ugyanis az ateista ellenallasanak (ha van neki) a targya nem Isten. Nem is lehetne az, hiszen nem hisz benne.

    Egyaltalan honnan veszed, hogy aki ateista az “ellenallo”? Ellenall, igen, ha megprobalnak betolakodni az eletebe valamivel, amiben nem hisz. Ellenall, ugyanugy, ahogy te is vedekeznel, ha o probalna ateizmusat rad eroszakolni. Az ateista csupan keresztyen szemszogbol “ellenallo”. Ugyanis a keresztyenek meg vannak gyozodve rola, hogy az ovek az Egyetemes Igazsag, es mindenki “ellenallo”, aki nem aszerint el. Ez egyebkent termeszetes, errol szol a hit.

    Meg valamit Don Quijote-rol. Probalj meg ertelmes, felnott emberhez melto esszeru, erveken es bizonyitekokon alapulo vitat folytatni Isten leterol egy meggyozodeses ateistaval es hamar rajossz majd, hogy te vagy az, aki szelmalomharcot viv. Ugyanis mig te egyetlen konkret bizonyitekot sem talalsz majd Isten letenek bizonyitasara, addig o szazaval sorolja majd az Isten nemletet igazolo erveket.

    Kiterek egypar gondolatodra, ha megengeded:

    -altalaban a rock-dalok szovegei sokkal melyebbek es tobb mondanivalot hordoznak, mint mas stilusok (soksok konkret peldat tudnek mondani)
    -a szabad akarat az egyhaz “talalmanya”. Enelkul nem elte volna tul a szazadokat. Ez a papok egyetlen magyarazata arra a rengeteg ellentmondasra ami egyreszt a Bibliaban talalhato, masreszt az istenkep es a valos elet kozott van. Ajanlom Leo Taxil “Szorakoztato bibliajat”, olvasd nyugodtan, egy valamikori papajelolt irta.
    -az ateista annyiban kulonbozik a keresztyentol, hogy nem Istentol valo felelmeben vagy a foldontuli letben remenykedve cselekszik jot, segit embertarsain, nem ol es nem lop, stb, hanem tiszta emberi erzesbol. Erdemes lenne elgondolkodni ezen.
    -”Ha mindenki hinne a világon, egyértelmű, hogy nem lennének háborúk a Földön.” Ez egy nagyon elhamarkodott kijelentes, ha belegondolsz, hogy az aldozatok millioit szedo vallashaboruk vegigkisertek az emberiseg tortenelmet szinte kezdeteitol el egeszen napjainkig.

  2. ithehun said,

    December 28, 2009 at 8:06 du.

    Kedves Zsolt! Természetesen tegezhetsz, akkor én is tegezlek, ha nem baj:). Nagyon örülök a kommentednek, és köszönöm, hogy kulturáltan reagáltál a postra, sajnos volt már ugyanezzel a témával kapcsolatban rossz tapasztalatom is másik blogon.
    Ha valaminek a létezését tagadom, mert biztos vagyok az igazamban, nem csinálok az ellenállásomból mozgalmat, és nem zavar, ha más hisz ennek a bizonyos dolognak a létezésében. Az ateisták pedig harcolnak, tagadnak, mozdulnak (elég csak a Nagy-Britanniában elhíresült buszos kampányra gondolni).
    Úgy vettem ki a soraidból, hogy a keresztyénséget mások életébe betolakodó dolognak tekinted. Ez azért nem így van. Vannak azok a bizonyos levakarhatatlan térítők, az biztos, de ők nem viselkednek a keresztyénség elveinek megfelelően. A Bibliában több helyen meg van írva, hogy senki se erőszakolja rá magát a másikra térítő célzattal, sőt az ellenállás hatására vonuljon vissza. A keresztyénség tehát nem tolakodó, erőszakos, csak bizonyos emberek/egyházak tették azzá. Mindig az alapvető, elsődleges forrást kell vizsgálni valaminek a megítélése során, nem pedig a másod, harmadlagosakat. A keresztyénség esetében az elsődleges forrás a Biblia. Minden keresztyénnek ezen a szűrőn keresztül jogos ha megítéled a viselkedését. Ha valaki ráderőszakolja magát, akkor nem a keresztyén elvek szerint cselekszik, tehát, ne hibáztasd őáltala magát a keresztyénséget.
    Isten nemlétét bizonyító felnőtthöz méltó észérvek nincsenek. Egyetlen ateista sem tudta, tudja bizonyítani azt, hogy Isten nem létezik. Általában a tudományra szoktak az ateisták hivatkozni, de ezeket az indokokat lesöpri az ezrével sorakozó hívő tudósok sora, akik kutatásaik során jutottak el a hitre. Észérvnek Isten létezését illetően pedig elég az, hogy a lélek létezését hozod fel. Mert oké, legyen, a Világegyetem egy véletlen nagy bumm hatására létrejött, fogadjuk el (vagy ne fogadjuk el:)), de honnan jön a lélek. Milyen Erő képes létrehozni valami olyat, ami megfoghatatlan? Csakis megfoghatatlan. Tehát az emberfeletti erő tutira létezik. A lélek, az ember pedig alapvetően jónak teremtetett. Szabad akaratából tehet jót, és tehet rosszat. Ezt nem tagadhatod, Te is így működsz. Viszont próbálj meg életed hátralévő részében csak és kizárólag jót tenni úgy hogy még véletlenül se bánts meg senkit. Nem fog menni. Ez a keresztyéneknek se megy, de ezt nem is lehet tőlük elvárni, ahogy a Biblia írja. Viszont aki igaz hittel közeledik Istenhez, és hiszi, vallja, hogy Krisztus áldozata a kereszten bűnei bocsánatát szolgálják, annak az élete meg fog változni. Őszinte hitről és bizalomról beszélek itt, nem pedig a leírt szó igaznak gondolásáról. Akinek a hite őszinte, az nem isteni büntetéstől való félelemből kifolyólag fog jót tenni, hanem abból a hálából kifolyólag, amelyet Krisztus érte hozott áldozata indukál benne. Aki igazán hisz, annak az élete tehát automatikusan változik meg. Nem szabad, hogy megtévesszenek azok az emberek, akik hívőnek vallják magukat, és mellüket verve hirdetik, hogy ők a coolak. Tudom, hogy sokan vannak, akik lejáratták a keresztyénséget a viselkedésükkel, és én sem vagyok, sőt senki sem tökéletes. De törekedni kell nem egyértelműen a jóra, hanem Krisztus áldozatának elfogadására, és ez jót szül. Ezt olvashatod a Bibliában, ez a keresztyénség lényege, nem pedig a félelem. Aki az ellenkezőjét gondolja, téved. A törvények pedig azért vannak a Bibliában, hogy tükröt tartsanak az ember elé, hogy vajon hitének gyümölcsei tükrözik -e az ő vélt, vagy valós hitét, illetve, hogy visszafogja a hívőt az elbizakodottságtól.
    A szabad akaratot az egyház találta fel? Melyik? Mikor? Hogyan? A Biblia egyértelműen beszél a szabad akaratról, dehát ezt már említettem is. Gondolj csak bele, és látod, hogy mindenkinek van szabad akarata. De ha már itt járunk, akkor megemlítem az előre elrendelés elméletét. Ezt hogy hozod össze a szabad akarattal? Ez is az egyház találmánya? Mert látszólag a két dolog ütközik, valójában viszont nem. Ha érdekel erről később írok majd, de most már kezdenek elgémberedni az ujjaim:).
    A vallásháborúk egytől egyig politikai hátterűek. Ha két érdek szembenáll egymással, és egészen véletlenül a két oldal azonosítható vallásokkal, vagy felekezetekkel, akkor rögtön rámondják, hogy a vallások a hibásak, meg Isten. Egyébként sem a vallás számít, hanem a hit. A papok lehetnek hülyék, a „vallásos” emberek is, de az igazi hívők (bár ők sem mentesek a hibáktól) azok már más tészták, vagy mi:).
    Végezetül Isten létezésére engedd meg, hogy bizonyítékként említsem a saját tapasztalataimat: Nem hazudok, de túságosan részltekbe sem akarok belemenni, lévén a cyber-térre nem tartoznak túlságosan személyes dolgok. Komoly betegséggel jöttem a világra, sok mindent, amit alapvetően meg akartam volna tenni, éppen ez okból nem tehettem meg. Visszanézve az eddigi életemre azonban látom, hogy minden egyes eseménynek konkrét hatása volt az életemre, és viselkedésemre, és hogy amit annak idején esetleg átoknak gondolhattam volna, a jelenben ill. hiszem hogy ez alapján a jövőben is, áldásokká váltak, válnak. Az életemben nincsenek, nem voltak véletlenek. Pofonokat is sokszor azért kaptam, kapok, mert valamit szabad akaratomból (!) elszúrok, de ezek a pofonok nem tesznek tönkre, hanem megerősítenek. Biztos vagyok benne, hogy erre a következtetésre minden ember eljuthat, ha őszintén végiggondolja a múltját és a jelenét. Az életemet tehát nem véletlenek egybeesése irányítja, hanem a Gondviselés. Nekem ennyi elég bizonyítéknak.

  3. R.Zsolt said,

    Január 1, 2010 at 9:50 du.

    Boldog Uj Evet!

    Melyen vallasos ember vagy es en ezt tiszteletben tartom, ugyanakkor hidd el, hogy a “masokat beken hagyunk”-filozofiaddal sajnos kissebbsegben vagy a keresztyenek kozott. Nem akarok veled Isten letezeserol vitazni, mert felesleges, veget nem ero vita lenne, meg lehetne tolteni vele a netet es egyikunk sem tudna bizonyitani semmit :) Gyere felejtsuk el, hogy te keresztyen vagy, en ateista (most az egyszer, a vita kedveert) es szemleljuk “kivulrol” ezt az egeszet.
    Eloszor is: vannak hivo emberek (keresztyenek, buddhistak, mormonok, stb, stb.) es vannak nem hivo emberek (ateistak, racionalistak, materialistak, stb, stb.). Hivatalos felmeresek szerint a vilag fejlett orszagaiban ma mar melyen 50% alatt van azok szama, akik fontosnak tartjak a vallast. De mondjunk 50%-ot, biztos, ami biztos. Ezen megint nincs amit vitazni, ezek tenyek es szamok. Az egyszeruseg kedveert mondjuk ki tehat, hogy az emberek fele hivo, a masik fele ateista. Mindket csoportban talalsz passziv es aktiv embereket. Rengeteg olyan ember van, akit ha megkerdezel, hogy hisz-e Istenben, ravagja, hogy igen, persze, de soha nem jar templomba, nem imadkozik, nem olvas Bibliat es ugy altalaban a vallas semmiben nem befolyasolja az eletet. Ugyanez ervenyes rengeteg ateistara, nem hisz Istenben de ez nem befolyasolja az eletet, pontosan ugyanugy el, mint a passziv hivo. Ugyanazokat a dolgokat csinalja vagy nem csinalja, ateizmusa semmiben nem befolyasolja az eletet. Mindket csoportban vannak olyanok, mint te vagy en, meggyozodesunket nem probaljuk raeroltetni senkire. Es vegul mindket csoportban vannak olyanok, akik aktivan tesznek is valamit.
    Mielott folyatnam, ne felejts el, hogy foldonkivuliek vagyunk, akik teljesen objektiven, egy masik bolygorol elemezzuk ezt az egeszet. :) Namost az idealis eset az lenne, hogy a ket csoport hagyja egymast beken, szabad vilagban elunk, mindenki abban hisz vagy nem hisz, amiben akar. Te magad irod, hogy: “Ha valaminek a létezését tagadom, mert biztos vagyok az igazamban, nem csinálok az ellenállásomból mozgalmat, és nem zavar, ha más hisz ennek a bizonyos dolognak a létezésében.” Hat lathatod, hogy ez nem igy mukodik. Az ateistak tagadnak, mozdulnak, plakatolnak, vitaznak es lazadnak. Az egyhazak is mozdulnak, plakatolnak, rendezvenyeik vannak, jelen vannak a tv-ben, radioban, templomokat epitenek, igenyt tartanak az allam penzere es megprobaljak megszabni mindenkinek, hogy hogyan kell elni, mi a jo, es mi a rossz.
    Szalljunk most vissza a foldre. Neked a templomok, istentiszteletek, egyhazi rendezvenyek, vallasos tv es radiomusorok hivokent annyira termeszetes dolgok, hogy nem veszed eszre, mennyire “nyomulnak”. Masreszt valoszinuleg sokmindennel te sem ertesz egyet az egyhazak mukodesevel kapcsolatban. Ha arra gondolsz, hogy a masik 50% meg van gyozodve a te meggyozodesed ellenkezojerol, akkor radobbensz, hogy a vallas sokkal de sokkal inkabb megprobalja raeroltetni magat az emberekre, mint az ateizmus. Hiszen az ateistanak a vallasos musorok, egyhazi plakatok es minden olyasmi, amibe akarva-akaratlanul belebotlik akkor is, ha nem jar templomba, pontosan ugyanazt jelentik, mint neked az a bizonyos buszos kampany. Es el kell ismerned, hogy ebben a gondolatmenetben az ateista “megmozdulasok” mennyisege es gyakorisaga ossze sem hasonlithato a vall:asokeval. Szoval igen, ilyen szempontbol a keresztyenseget masok eletebe betolakodo dolgonak tartom es azt a sokkal kevesebb ateista megmozdulast csupan jogos vedekezesnek.
    Az igazsaghoz hozzatartozik, hogy az ateista tamadni is szokott. Megvan ra a maga oka, hadd idezzek itt egy par gondolatot egy nagyon aktiv ateista blogjabol, akivel eleg gyakran egyet tudtam/tudok erteni:

    “az értékeknek és a gondolkodásnak szabad piaca van, ahol senkinek nincs joga az egyetlen helyes útnak kikiáltani magát.”
    “A szekularizmus természetes folyamat, semmiféle erőszak nincs mögötte. Olyan mint a felvilágosodás. Az emberek egyszerűen rájönnek, hogy a vallás egy felesleges teher és nem utolsó sorban egy hatalmas költségvetési feketelyuk. Ez a folyamat éppen azért sikeres, mert természetes.”
    “Én abban hiszek, hogy mindenkinek joga van kimondani a véleményét a vallásról az egyházakról. Én abban hiszek, hogy a kereszténység, az egyházai (ahogy bármelyik más vallás) pontosan ugyanolyan objektív kritikát kaphat mint bármilyen más doktrina vagy közösségépítő, közpénzeket felhasználó szervezet. Nem hiszem azt, hogy az egyházak, a vallás kivételezett megítélést érdemel. Azt hiszem, hogy ugyanúgy lehet kritizálni a papok hazugzásgait mint a politikusokét, az egyházak pénzcentrikusságát mint a pártokét. Ugyanazt a tudományos screeninget érdemli a keresztény vallás mint bármelyik másik vallási, filozófia vagy politikai irányzat amely az ember múltját, jelenét, vagy a jövőét kívánja meghatározni.”
    “Normálisnak tartjuk azt, hogy papok sokezres kórúsa ocsárolja a vallásos hit nélkül élők tömegeit ahányszor és ahol teheti (különösen ünnepekkor), míg intoleranciának, gyülőlködésnek tartjuk azt, ha valaki a vallásos hitet és annak intézményes képviselőét kritizálja.”

    forras: http://www.czikatihamer.com

    Mondtam mar, hogy en sem olyan ember vagyok, akit zavarna, hogy mas miben hisz vagy nem hisz es nem zavar a vallas, a keresztyenseg, a hit, a hivok tomegei, mindenki azt csinal amit akar. Eppen ezert Czika Tihamer (Kolozsvari kozeleti szemelyiseg, ugyved es politikus) agressziv ateizmusat gyakran tulzasnak tartom es ugy erzem, hogy nem az ateizmus elveinek megfeleloen cselekszik, ugyanugy, ahogy szerinted a “levakarhatatlan teritok” nem viselkednek a keresztyenseg elveinek megfeleloen. De ha arra a hatalmas, szinte elkepzelhetetlen mennyisegu penzre gondolok, amit az egyhaz felemeszt (a tulzasba vitt templomepites peldaul, a sokezer papi fizetes es meg sokminden mas) es arra, amit azzal a penzzel az emberiseg erdekeben tenni lehetne (korhazak epitese, civil szervezetek tamogatasa, alapitvanyok, orvosi kutatasi programok es meg sokminden mas) ugy erzem, talan megis igaza van.
    Nem azert irtam le mindezt, hogy meggyozzelek az ateizmus vagy a szekularis humanizmus (http://hu.wikipedia.org/wiki/Szekul%C3%A1ris_humanizmus) helyessegerol. Csupan a bejegyzesed elso mondatara (“Lehet, hogy én vagyok a szűklátókörű, kirekesztő bibircsókos gyerekszedő, de én akkor sem értem, hogyan létezhetnek emberek, akik komolyan gondolják, hogy ateisták.”)probaltam kimerito valaszt adni.
    Ami a vallashaborukat illeti iagazad van abban, hogy nagyreszuk hattereben penz es politika mukodik. De ez szerintem semmit nem szepit a vallas szerepen. Es azert voltak es vannak “fajtiszta” vallashaboruk is. Gondolok itt pl. az ongyilkos merenylokre, oket egeszen biztosan nem a penz vagy a politika motivalja es ezrevel szedik aldozataikat.
    Vegul pedig ami a szabad akaratot illeti, igazad van, a szabad akarat letezik, nem kellett kitalalni. Minden ateista alapelve, hogy mindenki azt tesz amit akar. Szabad akaratabol. A papok viszont ezzel magyarazzak mindazt, amit nem tudnak (mert nem lehet) maskeppen megmagyarazni.

  4. ithehun said,

    Január 2, 2010 at 11:21 de.

    Kedves Zsolt!

    Én is boldog új évet kivánok Neked, és köszönöm, hogy újból szóltál hozzám:D! Szinte az egész kommenteddel egyet kell, hogy értsek, ami azért szomorú, mert hát pontosan az a helyzet, hogy az alapvető véleményünk tökéletesen szemben áll egymással. Ne érts félre, Isten létéről, és kegyelméről meg vagyok győződve, viszont azok, akik idelent Őt képviselik nem mind annak szellemében élnek, amit prédikálnak. Ez tény. Én református oviba jártam, református általános iskolába, reformáus gimnáziumba, ösztöndijon egy évet kint töltöttem egy ausztrál anglikán gimnáziumban, apukám református iskolát igazgatott, járok templomba, keresztyén konferenciákon voltam már szervező és résztvevő is, járok templomba, hallok és olvasok papokról és papoktól, szóval hidd el, hogy ismerek egy párat:). Apán keresztül meg aztán olyan infókhoz is hozzájutottam, amit valszeg ezek az emberek nem nagyon szeretnék ha tudnék:). Az tény, hogy van közöttük sok példás és kevésbé példás életű is. Viszont tökéletességet tőlük is csak az várhat el, aki tökéletes. Oké, vannak alapvető értékek, amiket azért jó lenne, ha főleg a papok magukénak vallhatnának, és szégyen, hogy nem vallanak főleg “extrém anyagiak és erkölcsök” terén, de tökéletességet nem lehet tőlük sem elvárni. Másrészt személyes tapasztalataim alapján, és a józan ész is ezt diktálja: az éremnek mindig két oldala van, és meg kell vizsgálni alaposan azt a bizonyos másik oldalt is. A papok ellen komoly ellenkampány működik, ami erősen felnagyitja a hibáikat. Ha ma valaki, az egyházat kivülről szemlélő ember meglát egy katolikus papot, valószinű, hogy ezzel egyidőben eszébe jutnak olyan jelenségek is, mint pl. pedofilia, és pikáns szexjelenetek a takaritónövel a parokia egy rejtett zugában. No, hát azért ez is túlzás. Sokszor teljesen ártatlan, és munkájukat tisztességgel végző embereket vádolnak azok, aki általánositanak, és hidd el, hogy a mai erősen liberális politikának egyébként is érdeke az egyház lejáratása.
    Hát igen, kinek mihez van joga… Szerintem nekem, mint nézőnek jogom lenne fellépni annak érdekében, hogy a Mónika Show örökre eltűnjön a televiziok képernyőjéről, de nem tehetek semmit, mert demokráciában élünk, és ha más nézni akarja, hát legyen. Persze a MS-t is csak annak alapján kritizálom, hogy láttam már belőle részeket, az elmúlt években teljes egészében nem többet mint hármat, de azt jól elosztva, hogy észre is tudjam venni az esetleges pozitiv változásokat. Mivel pozitiv változás nem történik, nem nézem a MS-t. Természetesen az egyházi műsorok és a MS azért valljuk be, nem mérhetők egymáshoz. A vallási műsorok jelenléte a médiában nem tolakodás attól kezdve, hogy el lehet róluk kapcsolni. Másrészt nem is a brutáltérités kategóriájába tartozik az egyházi műsor, egyszerűen Isten jóságát, megbocsátó voltát és kegyelmét akarja hirdetni, ezzel reményt adni a kétségbeesetteknek, javitani az emberek életén, és ez egy pozitiv dolog. Erre persze lehet azt mondani, hogy vannak gagyi egyházi műsorok is, de a cél ugyanaz. Ráadásul még azt se mondhatja senki egy egyházi műsort hallgatva, vagy nézve, hogy “nézd má, Bözsi, megint egy pedofil/pénzsóvár/homokos/kirekesztő/rosszéletű pap”, mert hát valószinű, hogy nem ismeri, és csak pletykákat hallott arról a bizonyos úrról, vagy hölgyről, aki a dobzból beszél éppen kifelé.
    Az egyház valóban tartana egy kis igényt az állam pénzére, no nem éppen sokat, de nem nagyon kap:D! Ezt mint annak idején beavatott, biztonsággal tudom mondani. Néha persze csurran-cseppen valami, hogy azért lehessen mutatni, hogy a kormány szereti a vallási intézményeket, és nagyra becsüli őket, de hidd el, az állam nem az egyházak miatt megy tönkre. (Az egyházi intézmények eltartásának a feladata egyébként nagyrészt a hivekre, és magára az egyházra hárul, legalábbis református és evangélikus körökben,ez egy régóta alkalmazott gyakorlat.) Most pl. olvastam, hogy a Magyar Televizio költségvetésén egy akkorát fognak vágni, hogy templomi közvetitések egy jó darabig nem is lesznek. Na jó, az m1 attól még vasárnap 9-től 12-ig ad vallásos műsorokat, meg (most néztem a port.hu-n, hogy az Echo tv is, csak egy kicsit rövidebben), de nem mondhatjuk, hogy szegény ateistáknak le van erőltetve a torkán a dolog. Egyébként jellemző, hogy a közszolgálati és az “underground” csatornák adnak csak ilyen műsorokat, mert hát ebből aztán nem lehet profitot termelni. Az aktiv ateisták már azt is nagyon ügyesen elérték, hogy karácsonykor semmilyen olyan műsor nem ment a tv-ben, ami Jézusról (aki ennek az ünnepnek kétségtelenül központi figurája) még csak emlitést is tett volna, kivéve az éjféli miséket, dehát “akkó megmá ki van fönn”, ahogy azt az egyszeri ember mondaná:D (természetesen azokon a katolikusokon kivül, akik nem tudnak elmenni az éjféli miékre, és akiké minden tiszteletem). És akkor itt meg én mondhatom azt, hogy milyen dolog egy keresztyén ünnepen igy figyelmen kivül hagyni minket? Na de nem mondom, mert én szépen elmentem a templomba, és úgy ünnepeltem.
    A keresztyénségben egyébként van misszió, az igaz. Én is szeretném, ha minél több ember jutna hitre, de nem azért mert azt akarom, hogy mindenki azt gondolja, amit én, hanem mert biztos vagyok abban, hogy igaz, és jó, amiben hiszek, tehát abból “profitál” a másik, ha hitre jut. Persze nem erőszakoskodok egyáltalán. Épp tegnap olvastam, hogy ez a fajta misszió nem feltétlenül az igehirdetéseken keresztül történik, hanem minden olyan cselekedeten keresztül, amely az Ige hirdetésének ügyét előremozditja. A keresztyén ember tehát elsősorban viselkedésével tud hatással lenni a környezetére, nem pedig a lerohanás módszerével. Nincsen ebben semmi sunyi, “hátulról téritek”:) dolog, egy keresztyénnek természetes kell, hogy legyen a példamutatás, úgy hogy azt is számitásba vesszük, hogy ő is ember.
    A papokat pedig lehet kritizálni, de csak megalapozott vádak alapján, nem általánositva. Ezt egy ügyvédnek kellene a legjobban tudni.
    Véletlenül van egy arab ismerősöm, aki mutatott nekem egy Koránt, és bele is olvastunk, és elmagyarázta nekem a hitét. Hát el kell, hogy mondjam, nála békésebb hivőt keveset látsz. Ráadásul az öngyilkos merénylők egy radikális szekta tagjai, tehát nem a Korán szavainak szigorú betartói.
    Na, most már káprázik a szemem, zárom soraimat:), üdvölettel, Ithehun
    U.I.: ha van időd és kedved, kifejted majd, hogy mit értesz azon, hogy “A papok viszont ezzel magyarazzak mindazt, amit nem tudnak (mert nem lehet) maskeppen megmagyarazni.”?

  5. Január 24, 2010 at 6:54 du.

    elnézést, nagyon hosszúak a kommentek és nem olvastam végig őket.

    nekem csak az lenne a kérdésem, hogy a keresztények miért ateistáznak le kapásból bárkit, aki nem az ő vallásuk szerinti hitrendszerekben gondolkozik – őszintén szólva ezt sose értettem. Én nem vallom magam ateistának, viszont nem vagyok keresztény sem, ugyanis abszolút távol érzem magamtól azt az istenképet ami a keresztény vallásban megjelenik. Most akkor hogy is van ez?

  6. ithehun said,

    Január 24, 2010 at 8:13 du.

    Szia! Remélem nem bánod, ha tegezlek. Köszönöm a hozzászólásodat. Hogy vannak magukat keresztyéneknek valló emberek, akik már ateistáznak is azonnal, ha valaki nem velük ért egyet, ez tényleg lehetséges. R. Zsolttal a beszélgetésünk során arra jutottunk, hogy ateista az, aki bár nem kizárt, hogy hisz természetfeletti jelenségekben, de konkrét istenségben már nem. Tehát személy szerint én nem mondom azt, hogy a muszlim, a mormon, a pünkösdista, stb. ateista, mert nem velem ért egyet, vagy mert nem keresztyén. Ráadásul, ha valaki nem vallja magát ateistának, akkor az vagy teista, vagy agnosztikus, vagy pedig egyszerűen nem érdekli annyira a dolog, hogy eldöntse magáról. Én, mint keresztyén, ezt így látom. Remélem, kielégítő választ tudtam adni a kérdésedre.

  7. R.Zsolt said,

    Január 24, 2010 at 8:23 du.

    “Az ateizmus vallási, filozófiai és egyéb csoportokat tömörítő gyűjtőfogalom, mely csoportok közös jellemzője az istenben vagy istenekben való hit hiánya.

    Az ateizmus nem egyetlen, homogén ideológia, hanem a fenti tulajdonsággal rendelkező csoportok, illetve irányzatok összessége. Az ateistaként értelmezhető csoportok között nem feltétlenül áll fenn közeli hasonlóság. Léteznek istenben nem hívő, de valamilyen vallással mégis rendelkező ateisták is (általában panteista nézetekkel), akik nézeteiket nem sorolnák az ateizmus szűkebb értelemben vett kategóriájába.” (http://hu.wikipedia.org/wiki/Ateizmus)

  8. ithehun said,

    Január 24, 2010 at 9:26 du.

    Tehát ebben egyetértünk. Ugye?

  9. R.Zsolt said,

    Január 24, 2010 at 9:33 du.

    Igen :)

  10. ithehun said,

    Január 24, 2010 at 9:52 du.

    Szuper :D !

  11. endi said,

    Július 9, 2010 at 8:01 de.

    Interjú a materialistával:
    http://anarchia2020.blog.hu/2010/03/01/interju_a_materialistaval


MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Módosítás )

Twitter kép

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Módosítás )

Facebook kép

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.